Een veilige inrichting en veilige gebouwen dragen bij aan het voorkomen en beperken van ongewenst gedrag tegen ziekenhuismedewerkers. Is de ingang goed verlicht en volledig te overzien? Is het gebouw voorzien van signaleringsdetectie? Is iedere spreekkamer uitgerust met een alarmknop of persoonsalarm? In de nieuwe handreiking ‘Veilige Werkplek’ van StAZ leest u op welke factoren u moet letten om een veilige werkplek voor uw medewerkers te kunnen garanderen.

Handreiking ‘Veilige Werkplek’

Deze organisatorische, bouwkundige en elektronische beveiligingsmaatregelen (OBE) zijn gemakkelijk in te voeren en relatief goedkoop. Wie wil beoordelen of het gebouw en de werkplekken bijdragen aan het voorkomen en beperken van ongewenst gedrag, kan gebruik maken van de checklist in de handreiking ‘Veilige Werkplek’. In de checklist wordt de volgende onderverdeling gemaakt:

  1. Omgeving van het gebouw
  2. Toegang tot het gebouw
  3. Inrichting van het gebouw en werkplekken
  4. Technische en elektronische voorzieningen
  5. Spreekkamers waar medewerkers met patiënten of bezoekers afspreken
  6. Objectieve en subjectieve veiligheid
  7. Omgevingsfactoren in de wijk

Lees de handreiking ‘Veilige Werkplek’