Voor ongewenst gedrag en agressie op de werkvloer is geen plek binnen organisaties. Ook niet binnen ziekenhuizen en revalidatiecentra. Toch kan het lastig zijn om het gesprek over dit gevoelige onderwerp te voeren, terwijl dat wél belangrijk is om ervoor te zorgen dat ongewenst gedrag en agressie wordt uitgebannen op de werkvloer. Met de gespreksstarters van Veiligezorg breek je aan de hand van diverse stellingen het gesprek open over ongewenst gedrag en agressie op de werkvloer.
Het is niet voor iedereen even eenvoudig om over ongewenst gedrag en agressie op de werkvloer te praten. Een gesprek daarover komt soms stroef op gang of zit zelfs muurvast. Begrijpelijk, aangezien het om gevoelige en vaak persoonlijke ervaringen gaat. De gespreksstarters van Veiligezorg bieden een handvat om het gesprek over ongewenst gedrag en agressie op de werkvloer aan te gaan.
Gespreksstarters ongewenst gedrag en agressie op de werkvloer
Zonder dat de medewerker zijn eigen ervaring hoeft te delen, kan een team wel met elkaar praten over de stellingen. Zo kunnen de volgende vragen met elkaar worden besproken: Wat zijn de afspraken binnen de organisatie? Waar kan iemand naartoe om te praten als hij/zij te maken heeft gehad met een incident? Wat is de rol van collega’s en leidinggevende?
De gespreksstarters zijn een hulpmiddel om het gesprek op gang te brengen. Hieronder een greep uit een aantal stellingen die op de kaartjes staan:
- Ik denk er soms over om ander werk te zoeken vanwege vervelende situaties op het werk
- Ik wil wel iemand aanspreken op gedrag, maar ik weet niet hoe
- Ik voel me onveilig op werk
- Ik weet waar ik ongewenst gedrag moet melden, maar ik heb niet het idee dat ik daar iets mee bereik
- Ik heb er dagen last van als iemand agressief is geweest
Instructie gespreksstarters
Hieronder kun je de gespreksstarters downloaden. Je hebt dan alle kaartjes in één document. Vervolgens knip je alle kaartjes uit en leg je ze op een stapel. Wil je het gesprek aangaan met je team over ongewenst gedrag en agressie op de werkvloer, dan kan je bijvoorbeeld tijdens een teamoverleg ieder teamlid een kaartje laten pakken. Ze krijgen vervolgens één voor één de gelegenheid toe te lichten waarom ze dat kaartje hebben gepakt, zodat daarover het gesprek kan worden gevoerd. Let er wel op dat je niet iemand forceert een ervaring te delen als diegene dat niet wil. Het geeft verder ook een goede indruk welke stellingen jouw teamleden het belangrijkst vinden, zodat je weet wat er speelt en leeft binnen je team. Je kunt ook de kaarten ondersteboven op de tafel leggen en ieder teamlid om de beurt een kaart laten pakken.