Ik heb te maken met agressie
Helaas lukt het niet altijd om agressie op de werkvloer te voorkomen. Wat kunt u doen als u te maken krijgt met agressie? Hoe reageert u tijdens het incident en hoe zorgt u goed voor uzelf en andere betrokkenen? StAZ ondersteunt u met praktische tips en tools.
Alarm slaan bij agressie
Wanneer een situatie dreigt te escaleren, is het belangrijk om direct alarm te slaan. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin een cliënt steeds bozer wordt en u of andere aanwezige bedreigt. Snel alarm kunnen slaan in zo’n situatie begint bij bewustzijn. Weet dat er altijd een incident kan plaatsvinden en bedenk vooraf hoe u in dat geval alarm kunt slaan. U bent hierdoor in de praktijk beter in staat om snel te handelen. Daarnaast is het belangrijk dat u op de hoogte bent van de alarmopvolging.
Lees meer over alarm slaan en alarmopvolging.
Het slachtoffer opvangen
Wordt u met agressie geconfronteerd? Dan kunt u daar lang last van hebben. Geweldsincidenten op de werkvloer kunnen leiden tot ziekte, verminderde kwaliteit van zorg en angst. Het is daarom belangrijk dat het slachtoffer van agressie goed wordt opgevangen.