Veiligheid op de werkvloer is een actueel en essentieel onderwerp, ook in de zorg. Het team van Veiligezorg, ondersteund door de StAZ en SoFoKleS/Kamer UMC, zet zich met een uitgebreid programma in om een veilige werkomgeving te creëren voor zorgmedewerkers. Met een interactief netwerk en regionale bijeenkomsten bieden wij praktische ondersteuning en springen we in op de laatste ontwikkelingen rondom veiligheid in de zorg. En met succes, ziekenhuizen geven aan de ondersteuning zeer te waarderen. Ook dit najaar vinden er weer bijeenkomsten plaats, is jouw ziekenhuis al aangesloten?

Veiligezorg zet zich al jaren in voor een veilige werkomgeving voor personeel in de zorg en vanaf 2019 doen wij dit met regionale bijeenkomsten. Het doel: het opzetten van een netwerk waarmee ziekenhuizen, umc’s en revalidatiecentra de samenwerking met elkaar en regionale partijen (politie en Openbaar Ministerie (OM) kunnen optimaliseren.

Een netwerk dat werkt

De bijeenkomsten zijn erop gericht om organisaties met elkaar te verbinden, kennis te delen en ervaringen uit te wisselen, maar ook om praktische afspraken te maken. En dat is belangrijk, want overleg op beleidsniveau vindt genoeg plaats, maar dat betekent niet dat dit direct geïmplementeerd wordt op de werkvloer. Daarom is er tijdens de bijeenkomsten genoeg aandacht voor praktische zaken: het idee ligt er, maar hoe voeren we dat uit? De agenda wordt bepaald op basis van de behoefte vanuit het werkveld, zodat deze goed aansluit op actuele problemen en aandachtspunten.

‘In het verleden gingen we op werkbezoek bij elk ziekenhuis. Hierdoor merkten we dat wij met Veiligezorg veel contact hadden met organisaties, maar dat zij elkaar onderling niet goed kenden en weinig kennis deelden. Door nu met elkaar in overleg te gaan tijdens regionale bijeenkomsten, kunnen ze van elkaar leren en protocollen of ervaringen van elkaar overnemen.’

Linda van de Marel, programmaleider Veiligezorg

Verbinding met politie en justitie

Een ander belangrijk doel van de bijeenkomsten is het versterken van de samenwerking tussen ziekenhuizen, politie en OM. De bijeenkomsten zijn landelijk verdeeld over de tien regionale politie-eenheden, waardoor ziekenhuizen direct in contact komen met hun regionale contactpersonen bij de politie en het OM. Door dit contact te verbeteren kunnen ziekenhuizen sneller schakelen bij incidenten of onveilige situaties. Bovendien krijgen politie en justitie zo meer inzicht in de veiligheidsuitdagingen binnen de zorgsector.

‘De bijeenkomsten zijn uiterst waardevol voor meer afstemming en overleg tussen je directe collega’s, met als doel een veiligere werkomgeving in de zorg.’

Hoofd receptie, Elkerliek

Digitale en fysieke bijeenkomsten

De eerste bijeenkomsten werden tijdens de covid-19 pandemie digitaal georganiseerd. Ondanks de beperkingen leidde dit al snel tot resultaten: steeds meer organisaties gingen aan de slag met het thema agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer. Ook werd de samenwerking met de politie en het OM steeds intensiever, wat organisaties als erg positief ervaarden.

Zodra het weer mogelijk was vonden de bijeenkomsten fysiek plaats bij een ziekenhuis in de regio. De fysieke bijeenkomsten worden telkens bij een andere organisatie in de regio gehouden. Dit geeft deelnemers de kans om letterlijk een kijkje in de keuken te nemen bij collega-organisaties. Het persoonlijke contact verlaagt de drempel voor samenwerking, creëert meer begrip en versterkt het netwerk.

‘In een prettige en veilige setting delen we ervaringen en best practices, maar er is ook ruimte om vraagstukken en knelpunten te bespreken. Deelnemers staan open om documenten en interne procedures met elkaar te delen, waardoor je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Het is goed om elkaar fysiek te treffen en te leren kennen, zodat je naderhand makkelijker contacten legt.’

Beleidsadviseur veiligheid, Bravis

Experts en samenwerking

Tijdens de bijeenkomsten worden externe sprekers uitgenodigd: zo zijn gesprekken gevoerd over omgaan met onbegrepen gedrag en is de samenwerking opgezocht met Slachtofferhulp Nederland ten aanzien van juridische ondersteuning bij het doen van aangifte. Daarnaast zijn er pilots en werkafspraken op gang gekomen rondom het creëren van bewustwording en het vereenvoudigen van het doen van aangifte.

Veiligezorg: de spin in het web

Het team van Veiligezorg sluit aan bij alle bijeenkomsten en speelt een verbindende rol tussen de organisaties, de politie en het OM. Door informatie en oplossingen uit verschillende regio’s te delen, zorgen we voor een snelle verspreiding van kennis en aanpakken. Een voorbeeld hiervan is de Handreiking personen met onbegrepen gedrag in het ziekenhuis. Ook nieuwe wetgeving en ontwikkelingen worden gedeeld, zodat organisaties beter en sneller kunnen inspelen op het thema. Daarnaast kunnen wij escalerend werken richting sociale partners en overheid, wanneer organisaties tegen kritieke knelpunten oplopen.

Positieve reacties

De reacties op de bijeenkomsten zijn zeer positief en de opkomst is dan ook groot. Ziekenhuizen, umc’s en revalidatiecentra geven aan dat ze dankzij de bijeenkomsten sneller op de hoogte zijn van ontwikkelingen en beter in staat zijn om deze, in samenwerking met andere organisaties, om te zetten naar beleid en implementatie. Ook zien we een groei in het aantal werkbezoeken onder ziekenhuizen, wat de samenwerking en het netwerk versterkt.

‘Kennis en ervaring delen en leren van elkaar. Overleg inspireert tot verbeteracties in eigen organisatie.’

Preventiecoach, Bernhoven

Onderdeel worden van het netwerk?

Wil jij ook werken aan een veilige werkomgeving voor jouw werknemers? Ben je benieuwd hoe je onderdeel kan worden van het netwerk en kennis kunt delen met ziekenhuizen en politie in de regio? Meld je dan nu aan en sluit je aan bij de aankomende bijeenkomsten dit najaar. Tijdens deze sessies gaan we onder andere in op de vernieuwde handreiking cameratoezicht en de ondersteuning van zorgmedewerkers na agressie-incidenten.

Mail voor meer informatie of om je aan te sluiten bij het netwerk naar veiligezorg@caop.nl. We nemen graag contact met je op!