Waar het arbobeleid vaak grotendeels gericht is op het tegengaan van verzuim, probeert Amphia met de digitale Vitaliteitskaart het werkplezier en de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Begin 2017 ging de nieuwe aanpak van start. ‘Het belangrijkste is dat wij luisteren naar de medewerkers. Als zij er geen brood in ziet gaat het niet werken.’

‘In een ziekenhuis komt er veel tegelijk op een medewerker af’, zegt Tristan Garos, senior adviseur vitaliteit en talent van de Kenniskern P&O van Amphia. ‘Niet alleen qua werk, maar ook op het emotionele vlak. Om dat vol te houden moeten ze wendbaar zijn en goed in hun vel zitten. Met de Vitaliteitskaart spelen wij daar op in, met behulp van positieve psychologie, sociale innovatie en positieve gezondheidszorg.’

De Vitaliteitskaart is een digitale verzameling van trainingen, korte online cursussen en praktische informatie, over bijvoorbeeld werkplezier, vitaliteit en bevlogenheid. Alle onderdelen van de Vitaliteitskaart staan in één totaaloverzicht bij elkaar op het nieuwe intranet van Amphia. Hierin staat bijvoorbeeld de training ‘Nooit meer te druk’, waarmee medewerkers leren om meer rust en focus te creëren in hun werk, of de training ‘Amphia Floreert’, waarbij medewerkers werken aan hun zelfregie en werkgeluk. In de Vitaliteitskaart staan ook laagdrempelige interventies, zoals over gezond eten of meer bewegen. ‘Medewerkers konden tijdens een actieweek bijvoorbeeld heel eenvoudig een week een e-bike bij ons lenen, zodat ze konden ervaren hoe het is om naar hun werk te fietsen’, aldus Garos. ‘Of ze kunnen online een stoelmassage reserveren, een ergotherapeut inschakelen die kijkt naar hun werkplek, of een cursus mindfulness aanvragen. Ook organiseren we samen met het bedrijfsrestaurant acties om gezonde voeding onder de aandacht te brengen. Laatst hebben we bijvoorbeeld krekels uitgedeeld, om te laten zien wat voor alternatieven er zoal zijn voor het standaard broodje bij de lunch.’

Totaaloverzicht

‘Al in 2015 hadden wij plannen voor een digitale Vitaliteitskaart’, zegt Rob van Hal, ook senior adviseur vitaliteit en talent. ‘Ons oude intranet was daar echter niet geschikt voor. Met het nieuwe intranet kunnen wij onze ideeën realiseren.’ Van Hal en Garos hebben het voordeel dat ze beide handig zijn met html en de Vitaliteitskaart daardoor zelf zo op konden zetten als ze voor ogen hadden. Samen met twee collega’s bouwden zij de huidige tool in ongeveer acht maanden op.

Ook veel trainingen zijn door de vitaliteitsadviseurs zelf ontwikkeld, waarbij zij graag gebruik maken van andere deskundigen. ‘Die trainingen hebben we gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, op interviews met betrokkenen en op ons medewerkerstevredenheidsonderzoek’, zegt Garos. ‘Wij maken alles op maat voor ons ziekenhuis. De Vitaliteitskaart is overigens nooit af. Wij blijven luisteren naar onze gebruikers en proberen de inhoud constant te verbeteren. Wat niet aanslaat passen we aan of vervangen we.’ Daarvoor gaan de vitaliteitsadviseurs regelmatig in gesprek met medewerkers en leidinggevenden en houden ze de gebruikersstatistieken van de Vitaliteitskaart goed in de gaten via Google Analytics.

Effectiviteit

Uit die statistieken blijkt dat de Vitaliteitskaart snel aan populariteit wint. ‘In een maand tijd meten we ruim 500 unieke gebruikers’, zegt Garos. ‘Dat is best veel. De nieuwe training ‘Nooit meer te druk’ heeft al 60 aanmeldingen en ook het aantal aanmeldingen bij andere trainingen stijgt.’ De adviseurs proberen de effectiviteit van de Vitaliteitskaart in etappes te meten. Garos: ‘Eerst kijken we of de trainingen aanslaan en daarna of ze op de lange termijn ook echt werken.’ Van Hal: ‘Ons uiteindelijke doel is dat vitaliteit en bevlogenheid een vanzelfsprekend onderdeel wordt van onze organisatie. Daar wordt ook de patiëntenzorg beter van. Gelukkig hebben wij een Raad van Bestuur en een zorgverzekeraar die achter die visie staan.’

Gelaagd

De Vitaliteitskaart is gelaagd opgebouwd. Zo begint het onderdeel over Agressiepreventie met tekst en filmpjes over het omgaan met emoties in het ziekenhuis. Van daaruit kunnen medewerkers doorklikken op een training over gespreksvoering, of een training over het omgaan met agressie. Sommige workshops in de Vitaliteitskaart geeft de Kenniskern P&O zelf, anderen worden gegeven door externen. ‘Medewerkers kunnen bijvoorbeeld een coachingstraject volgen’, zegt Garos. ‘Daarvoor hebben wij contact met een aantal ervaren coaches. Aan deelnemers vragen we altijd wat zij van de trainer vonden, zodat we de kwaliteit van ingehuurde krachten in de gaten kunnen houden.’

Ziekenhuizen die een soortgelijke tool als de Vitaliteitskaart in willen zetten, zouden volgens Garos en Van Hal vooral goed moeten luisteren naar hun medewerkers. ‘Als je doelgroep er geen brood in ziet gaat het niet werken’, zegt Garos. ‘Wees ook vooral adaptief. Laatst stapte een medewerker op ons af met ideeën over yoga en mindfulness. We hebben toen bekeken of hier animo voor was. Op basis daarvan staat er nu een training mindfulness in de Vitaliteitskaart. Als je open staat voor medewerkers creëer je ambassadeurs die anderen aansporen om ook werk te maken van vitaliteit en werkplezier.’

Daarnaast pleit Garos ervoor om vooral praktisch te werk te gaan. ‘Je hoeft geen grootse plannen te schrijven of met bakken geld te smijten. Trek de stoute schoenen aan en bel gewoon een hoogleraar op over een bepaalde methode om bevlogenheid te vergroten. Ga daarnaast ook uit van een positieve boodschap. Natuurlijk is het belangrijk om medewerkers met een (naderende) burn-out er bovenop te helpen, maar het werkt nog beter om het werkplezier en de bevlogenheid te vergroten van medewerkers die al met plezier naar hun werk gaan.’