In het Bronovo Ziekenhuis in Den Haag maken medewerkers tijdens kennismarkten in de lunchpauze niet alleen kennis met elkaars expertise, maar vooral ook met elkaar. Het project is bedoeld om de interdisciplinaire samenwerking en kennisdeling te stimuleren. Deze kennismarkten, georganiseerd met een StAZ-stimuleringspremie, zijn een groot succes.

Het initiatief komt van één van de drie innovatieteams in het Bronovo Ziekenhuis, die aan de slag zijn gegaan met innovatieve projecten vanaf de werkvloer. Het idee achter de kennismarkt is dat veel van onze kennis is opgeslagen in ons hoofd, in plaats van in boeken of op het internet. Door deze kennis met elkaar te delen komen we verder.

Minder eilandjes

De eerste kennismarkt was gericht op alle medewerkers die zich met hartpatiënten bezighouden. Zo liet een diëtiste zien hoeveel zout er in verschillende producten zit, gaf een CCU-verpleegkundige uitleg over de nieuwe reanimatiekar en was er een pitchpodium met microfoon waar medewerkers zich in een minuut konden voorstellen. Met dit alles wil het innovatieteam een vragende cultuur creëren, waarbij medewerkers elkaar weten te vinden en waardoor de eilandjescultuur verminderd wordt.

Beter zicht

‘Een organisatie waarin medewerkers alles aan iedereen durven te vragen, dat is het doel’, vertelt Jacqueline Blok, lid van het innovatieteam en donatiecoördinator bij Bronovo. Er zijn volgens haar al tal van voorzichtige verbeteringen te zien: medewerkers hebben beter zicht op elkaars werkzaamheden, stemmen met elkaar af en geven elkaar suggesties voor verbetering. ‘De goedbezochte kennismarkten maken ontmoeting mogelijk, maar zorgen ook voor beweging: steeds meer medewerkers willen samenwerken aan innovaties vanaf de werkvloer. En daar krijgen de innovatieteamleden energie van!’

Draaiboek

Wilt u zelf ook een kennismarkt organiseren? Bekijk het draaiboek dat het innovatieteam heeft ontwikkeld. Daarin vindt u een beschrijving van de verschillende stappen.