Wat is een arbocatalogus precies? En wat hebben werknemers eraan? Deze vragen worden beantwoord in het artikel ‘Veilig en gezond werken met arbocatalogus’ in LAD magazine (Landelijke vereniging van Artsen in Dienstverband). Margot Eekhout, arbo-adviseur van de StAZ, vertelt hierin over de totstandkoming en de voordelen van arbocatalogi.

‘Artsen en andere zorgprofessionals op de werkvloer kunnen met de arbocatalogus hun voordeel doen met tal van handige producten die helpen bij gezond en veilig werken in de dagelijkse praktijk’, zegt Eekhout namens de StAZ in het artikel. Daarbij noemt ze praktische voorbeelden, zoals de app Goedenacht (hulp voor personeel om fit te blijven tijdens de nachtdienst) en een filmpje over veilig omgaan met cytostatica. Beide voorbeelden worden ook uitgelicht in het artikel. Verder vertelt Eekhout hoe arbocatalogi ontstaan, hoe ze worden getoetst en hoe ze de laatste jaren steeds gebruiksvriendelijker worden.

Lees het artikel

Commissie Beheer en Onderhoud

Na de ontwikkeling van de arbocatalogus in 2009 heeft de StAZ een Commissie Beheer en Onderhoud (CBO) opgericht. Deze commissie bestaat uit experts namens werkgevers en vakbonden: Rogier Kingma (NVZ), Naima van Willenburg (FNV Zorg & Welzijn) en Arbo-deskundigen van algemene ziekenhuizen. Zij bekijken steeds samen of het nodig is om de arbocatalogus aan te passen of op onderdelen te vernieuwen. Aanleidingen hiervoor zijn externe ontwikkelingen en/of de dagelijkse praktijk. Beleid en uitvoering komen zo goed bij elkaar. Binnenkort wordt de StAZ arbocatalogus geheel geactualiseerd en vernieuwd.